Je voert dagelijks of zeer regelmatig gesprekken met kinderen. Dat lukt over het algemeen heel aardig, maar soms gaat het niet zoals je wilt:
- Je hebt met het gesprek een doel voor ogen maar het gewenste effect blijft achterwege.
- Je doet vreselijk je best om contact te krijgen, maar het kind of de jongere weigert ook maar enige belangstelling te tonen.
- Hoe kan ik zelf met mijn eigen houding de richting van een gesprek beïnvloeden?
- Wat kan ik doen met heftige emoties of weerstand van een kind?
Praten kunnen we allemaal, maar helder communiceren kun je leren. Professionele gespreksvoering met kinderen vraagt veel van het inlevingsvermogen, de flexibiliteit en vasthoudendheid van de werker. Het opbouwen van een goed contact waarin het kind vertrouwt op de hulpverlener is de basis. Luisteren naar de behoeften van het kind ligt daar aan ten grondslag. Het omgaan met tegendraads, druk of juist teruggetrokken gedrag van het kind gaat sommigen heel natuurlijk af. Anderen stuiten hierbij op de grenzen van hun vaardigheden.