Assertiviteitstrainingen PrOP-model  (B2514)

Kom maar op, ik ben top! en No Prob, ik kom voor mezelf op!

€ 325

Inschrijven

Mogelijk t/m 3 april 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
PrOP-assertiviteitstrainingen maken kinderen en jongeren op een positieve manier weerbaar. Na deze cursus ben je in staat zelfstandig deze groepstrainingen te geven aan kinderen (9-12 jaar) en jongeren (12-16 jaar). Zo geef je ze een zelfverzekerde houding mee die ze kunnen toepassen op school, op straat en op sociale media.
 
  • Inhoud

    Assertief reageren in verschillende contexten (op school, op straat en via sociale media) vraagt om een stevige houding die gevarieerd kan worden toegepast. Met deze PrOP-assertiviteitstrainingen worden kinderen en jongeren op een positieve manier weerbaar gemaakt. De trainingen zijn bedoeld voor kinderen en jongeren met internaliserende of externaliserende problemen ten gevolge van problemen op sociaal vlak, veroorzaakt door een gebrek aan assertiviteit. De nadruk ligt op het versterken van de assertieve vaardigheden. Zo krijgen de kinderen en jongeren meer zelfvertrouwen. Ook is er aandacht voor de invloed van social media en cyberpesten. 

    Wat je kan verwachten:

    • de basisprincipes en achtergrond van het kortdurende behandelmodel PrOP
    • indicatiecriteria assertiviteitstrainingen
    • uitleg en toepassing van de verschillende behandelonderdelen in de trainingen (CGT, probleemoplossende vaardigheden, sociaal leren)
    • houding en vaardigheden van de trainers: groepsgericht werken in combinatie met aandacht voor de individuele problematiek
    • het betrekken van ouders bij de training via ouderavond
    • oefenen van een aantal gebruikte methodieken (rollenspellen, groepsgesprek)
    • toepassing van de belangrijkste oefeningen per sessie in groep
    • knelpunten en eventuele moeilijkheden bij het geven van de trainingen, via bespreking casussen

    Wat leer je?

    • Je doet ervaring op met twee assertiviteitstrainingen die gebaseerd zijn op het kortdurend behandelmodel voor kinderen en jongeren (PrOP): Kom maar op, ik ben top! (9 tot 12 jaar) en No Prob, ik kom voor mezelf op! (12 tot 16 jaar).
    • Je leert de opbouw van de training kennen, past een aantal oefeningen uit de trainingen toe en leert om te gaan met de groepsdynamische processen in de training.
    • Je bent in staat om de assertiviteitstrainingen uit te voeren bij een groep kinderen en jongeren.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden. Wij hebben deze cursus incompany uitgevoerd voor o.a. Prolis te Nijmegen.  Vraag een offerte aan.

  • Datum
    Do. 8 mei 2025 van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    (Omvang: 6 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • POH-GGZ
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Vaktherapeut

  • Docenten
    Marieke van Nieuwerburgh

    Marieke van Nieuwerburgh

    Marieke van Nieuwerburgh is Gz-psycholoog bij Mentaal Beter, waar ze diagnostiek en behandelingen uitvoert binnen de basis- en specialistische zorg. Ze werkt met kinderen, jongeren en ouders, zowel individueel als in groep. Marieke studeerde af in 2006 als klinisch psycholoog aan de Universiteit Gent. Zij was eerder werkzaam bij CGGZ Emergis, eveneens in de SGGZ en BGGZ. Aan de Universiteit Gent volgde ze de postgraduaatsopleiding Gedragstherapie , alsook een opleiding EMDR.

    Marieke is docent en supervisor in de Permanente vorming Eerstelijns Psychologische zorg. Ze heeft veel praktijkervaring met het kortdurend behandelmodel bij kinderen en jongeren. Ze geeft workshops over het PrOP-model en is co-auteur van de assertiviteitstrainingen ' Kom maar op, ik ben top!' en ' No prob, ik kom voor mezelf op!'.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews
828 ms