Infant Mental Health (IMH) staat voor de zorg voor (aanstaande) ouders en zeer jonge kinderen (9 maanden tot 6 jaar) binnen de context waarin zij opgroeien. De IMH-visie is gericht op het beïnvloeden van de kwaliteit van de ouder-kindrelatie waardoor de professional bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling en het opbouwen van een veilige band tussen (aanstaande) ouder(s) en kind.
Gezonde, veilige hechting tussen (aanstaande) ouder(s) en kind en het omgaan met stress is een uitdaging voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek. Deze ouder(s) beschikken niet vanzelf over vaardigheden als: mentaliseren, verplaatsen in wat het kind nodig heeft, invoelend reageren op de emotieregulatie van de baby, structuur bieden maar ook exploratieruimte bieden aan de peuter en het meespelen met het fantasiespel van de kleuter. De onvoorspelbaarheid van het kind en de signalen die het geeft, kunnen voor ouders met persoonlijkheidsproblemen een raadsel en één bron van stress zijn. De behandelaar heeft de verantwoordelijkheid om de aanstaande ouder(s) met persoonlijkheidsproblemen mede hierop voor te bereiden. Hoe verloopt dat? Welke gesprekstechniek en interventies hanteer je hierbij? Hoe kun je hierin samenwerken met andere gezinsleden, betrokkenen (al dan niet andere professionals) rondom het systeem?
Deze cursus maakt onderdeel uit van de mogelijkheid tot herregistratie als Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist. Je volgt bij de IMH-opleidingen altijd eerst module 1. Daarna is het mogelijk om in je eigen tempo de route IMH-consulent (voorheen generalist) of de route IMH-specialist te volgen. Module 8 maakt verplicht onderdeel uit van de IMH-specialist route. Om met deze module te kunnen starten, moet je al gestart zijn met module 3 (baby-observatie). Deze modules kunnen naast elkaar worden gevolgd. Passend bij het DAIMH-register hanteren we een periode van 5 jaar voor het volgen van alle modules. Inschrijving is pas definitief na bevestiging van de opleidingsmedewerker.
De volgende onderdelen maken deel uit van de cursus:
- De emotionele ontwikkeling als basis van gedrag bij dieren en mensen
- De ontwikkeling van mentaliserend vermogen
- Mentaliseren in relatie tot ouderschap
- Regulatie van stress en het vermogen tot mentaliseren
- De invloed van psychopathologie (persoonlijkheidsstoornis, ASS, ADHD, LVB) op het ouderschap en de ouder-kindrelatie
- Niet mentaliseren herkennen
- Enkele interventies oefenen om mentaliseren te bevorderen
- Tegenoverdracht herkennen en hanteren
- Herkennen welke invloed psychopathologie bij ouders heeft op ouderschap
- Rekening houden met psychopathologie bij ouders bij het indiceren van behandeling
- De invloed van psychopathologie bij ouders op je eigen functioneren herkennen en bespreken
- Oefenen met bovenstaande aan de hand van eigen casuïstiek