Wanneer er een aanmelding komt van een gevlucht gezin, kun je handelingsverlegenheid ervaren. Hoe maak je op cultuur-sensitieve wijze contact? Waar begin je, als er een veelheid aan klachten is, veel actuele onzekerheden zijn en de taal een barrière vormt? Hoe geef je de behandeling vorm? En hoe kun je verschillen overbruggen vanuit een nieuwsgierige attitude? In deze cursus leer je meer over de context waarin vluchtelingenkinderen en gezinnen opgroeien en over effectieve therapeutische interventies voor vluchtelingenkinderen en -gezinnen .
Cumulatieve stress als gevolg van traumatische ervaringen, gedwongen migratie en huidige sociale onzekerheden vormt een bedreiging voor de ontwikkeling en een verhoogd risico op psychische problemen bij vluchtelingenkinderen. Veel ouders kunnen door hun eigen klachten ten gevolge van de traumatische ervaringen en bijkomende stressoren onvoldoende emotioneel beschikbaar zijn voor hun kinderen, terwijl kinderen juist behoefte hebben aan bescherming, veiligheid en ondersteuning. Zorgvuldige, contextuele diagnostiek is noodzakelijk om de problematiek in kaart te brengen en gerichte behandeldoelen te formuleren, met oog voor de culturele achtergrond, de bredere socio-politieke context en ontwikkelingsfasen. Wat zijn de voorwaarden voor effectieve traumabehandeling van een gevlucht kind en hoe integreer je die met gezinsbehandeling? Hoe versterk je de veerkracht van zowel het kind als het gezin? Dat leer je in deze cursus.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- De invloed die cumulatieve stress heeft op gezinnen, kinderen van verschillende leeftijden en alleenstaande minderjarige vluchtelingen.
- Conceptuele modellen van gezinsgevolgen van trauma: posttraumatische gezinsadaptatie.
- Behandeling van PTSS bij kinderen, passend bij de ontwikkelingsfase en met oog voor specifieke vluchtelingenproblematiek.
- Geïntegreerd behandeling kunnen bieden aan vluchtelingenkinderen, hun ouders en het gezin als geheel.
- Uitbreiden van coping en versterken van veerkracht bij kinderen en gezinnen.