Hoe stel je een persoonlijkheidsstoornis vast? Ondanks veel discussie zijn de persoonlijkheidsstoornissen ongewijzigd opgenomen in het officiële classificatiegedeelte van de DSM-5-TR. In deze cursus leer je op traditionele wijze persoonlijkheidsstoornissen classificeren met behulp van de SCID-5-P, ofwel de ’Structured Clinical Interview for DSM-5 Personality Disorders’.
Toepassen van SCID-5-P bij persoonlijkheidsstoornissen (B2542)
Classificatie van persoonlijkheidsstoornissen met de SCID-5-P volgens DSM-5-TR
€ 565
Mogelijk t/m 4 februari 2025,
tenzij eerder vol
- Inhoud
Wat leer je?
Je beschikt over de kennis en vaardigheden om op traditionele wijze onderzoek te verrichten naar persoonlijkheidsstoornissen met afname en scoring van de (verschillende onderdelen van de) SCID-5-P.
Werkwijze
De nadruk in de bijeenkomsten ligt op het oefenen en inbrengen van eigen casuïstiek.
Op dag één beginnen we met een theoretische introductie. We staan onder andere uitgebreid stil bij hoe je het SCID-5-P interview afneemt, scores toekent en tot classificatie overgaat.
Op dag twee gaan we uitgebreid in op de ervaringen die je hebt opgedaan op je eigen werkplek en is er veel ruimte voor verdieping, reflectie en discussie.
De focus tijdens deze twee dagen ligt zowel op theorie als op het oefenen aan de hand van rollenspelen en oefenen op de eigen werkplek. Er is veel mogelijkheid voor het inbrengen van eigen casuïstiek en voor het voeren van discussies.
Aan het einde van deze cursus ben je o.a. in staat om:- Persoonlijkheidsstoornissen nauwkeurig te identificeren en te classificeren met de SCID-5-P.
- Effectief een SCID-5-P interview af te nemen en scores correct toe te kennen."
Ben je opzoek naar een nog breder raamwerk voor de gehele psychodiagnostische procedure en diepgaande kennis over het alternatieve model voor persoonlijkheidsstoornissen volgens DSM-5-TR? Volg dan ook onze eendaagse cursus Werken met de STiP 5.1De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Toetsen
De eindopdracht bestaat uit een beschrijving (1,5 A4) waarin de deelnemer:
• Een korte introductie geeft van de patiënt die is onderzocht
• Reden van het (SCID-5-P) onderzoek beschrijft
• Bevindingen, overwegingen en implicaties van deze bevindingen beschrijft (samengevat)
• Korte reflectie geeft op verloop van het onderzoek (wat ging goed, wat kan beter)Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.
Klassikale lessen
Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.
- Datums
Datums
Di 11 maart 2025 van 09:30-16:30 Di 25 maart 2025 van 09:30-16:30
(omvang 12 uur)Locatie
Utrecht - Accreditatie
- Registerplein - Registratie Sociaal Professionals28 punten deskundigheidsbevordering Psychodiagnostisch Werkenden
- VSR - Herregistratie Verpleegkundig Specialist6 punten scholing verpleegkundig specialist
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Basispsycholoog
- Verpleegkundig specialist
- Diagnostisch werkende
-
Docenten
drs. Arthur de Jong
Arthur de Jong is Klinisch Psycholoog / Psychotherapeut en geregistreerd supervisor van de VGCt (Vereniging voor cognitieve gedragstherapie) en de VSt (Vereniging voor Schematherapie) en erkend leertherapeut bij de Nederlandse vereniging voor Psychotherapie (NVP). Hij is werkzaam voor G-Kracht psycho medisch centrum, een kleine ggz instelling met locaties in Delft en Amsterdam.
Arthur heeft jarenlange ervaring met onderzoek naar en behandeling van mensen met milde tot ernstige persoonlijkheidsproblematiek. Bovendien heeft hij management ervaring opgedaan in zijn werk als manager zorg in een grote ggz instelling.
Naast zijn klinische werk geeft hij supervisie en leertherapie aan collega’s en verzorgt hij lessen bij de RINO Groep. Zijn ambitie is om in zijn onderwijs zijn enthousiasme voor het klinische werk over te brengen, met oog voor de complexiteit en uitdagingen van het vak.
Publicaties:
Jong, A. de, Heiden, C. van der, Deen, M. (2013) Behandeling van patiënten met persoonlijkheidsproblematiek: groep versus individuele behandeling. Gedragstherapie 2013,46, 77-88.Lees meer - LiteratuurAan te schaffen litertuur
- First, M.B., Williams J.B.W., Benjamin, L.S. en Spitzer R.L. (2017). SCID-5-P. Gestructureerd klinisch interview voor DSM-5 Persoonlijkheidsstoornissen. Amsterdam: Boom uitgevers. ISBN: 9789024406463
- Reviews