Kinderen die langdurig een van beide ouders niet meer zien na een scheiding zijn een veelvoorkomend verschijnsel. We spreken van ouderverstoting wanneer er voor het afwijzen van dat contact geen gegronde reden bestaat. Een passende evidence based interventie is (nog) niet voor handen. Het vraagt altijd maatwerk. Het is raadzaam met de opgedane inzichten zelf in de praktijk verder te gaan en daarin verbindende samenwerking in je regio te zoeken.
In deze cursus gaat Sietske Dijkstra ook in op de gevolgen die ouderverstoting heeft op de ontwikkeling van kinderen en jongeren op korte en langere termijn. Als een scheiding zeer conflictueus verloopt, zijn de gevolgen voor jeugdigen ernstiger en heeft dat voor ongeveer 10% van de jeugdigen specifieke negatieve gevolgen zoals loyaliteitsconflicten, oudervervreemding, ouderafwijzing, en parentificatie (Richtlijn Scheiding en problemen van jeugdigen). De cursus behandelt hiernaast andere kwesties zoals: Hoe kun je eerder in dit proces interventies plegen en wat zijn ook internationaal gezien bekende valkuilen? Wat is er dan aan de hand en wanneer is er sprake van oudervervreemding en wanneer van ouderverstoting? Welke rol speelt geweld? En hoe sta je zelf als professional in dit thema?
We onderzoeken dit verborgen thema aan de hand van literatuur en huiswerk. Voorafgaand aan de cursusdagen kun je facultatief huiswerkopdrachten maken op basis van het lezen van literatuur (wel aanbevolen, niet verplicht). Daarnaast maak je tijdens of indien gewenst voorafgaand aan de cursus een casus opdracht op basis van een aantal vragen, zo mogelijk met een genogram. Aan het eind van de cursus (inleveren uiterlijk tien dagen na laatste cursusdag) schrijf je een korte reflectie op basis van de lesstof, casus, implementatie en je leerpunten. Er wordt jaarlijks een gastdocent ingezet: een ervaringsdeskundige, een praktijkprofessional of een expert.
- Kennismaking en leervragen
- Visies peilen aan de hand van stellingen
- Theorie en praktijk van ouderverstoting, internationale verkenning en state of the art
- Misverstanden en valkuilen bij ouderverstoting, waarom het reguliere aanbod meestal niet werkt
- Casusbespreking en feedback inclusief plenaire presentatie
- Inzicht in de posities van verstoten ouder, het afwijzende kind en verstotende ouder
- Aandacht voor verkennende studie naar ervaringen van tien verstoten moeders (relaties, impact en hulp)
- Aandacht voor vervolgacties en reflectie