Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
Uit onderzoek is gebleken dat mensen die geluk belangrijk vinden en het expliciet proberen na te streven, dat juist moeilijker bereiken en zich eenzamer voelen dan mensen die dit niet doen. Geluk wordt hierbij gezien als de aanwezigheid van positieve en de afwezigheid van negatieve emoties.In de huidige hulpverlening wordt - impliciet - nog altijd uitgegaan van dit geluks-uitgangspunt. De huidige behandelprotocollen bevatten veel technieken gericht op het afkomen van klachten als angst en depressie. Hoewel ze zeker kunnen helpen, helpen ze niet iedereen en vallen mensen vaak terug. De laatste jaren is in de gedragstherapie ook een verrassend ander perspectief op geestelijke gezondheid en geluk ontwikkeld wat uitgaat van de veronderstelling dat psychologische pijn een onlosmakelijk deel van het menselijk bestaan is en een eigen plek verdient.
In Acceptance and Commitment Therapy is het ruimte maken voor ongemakkelijke emoties en de strijd hiertegen staken, een belangrijke voorwaarde om het daarna opnieuw kunnen kiezen voor activiteiten die er werkelijk toe doen. In deze ACT-opleiding ondervind je zelf dat dit ‘ruimte maken’ iets geheel anders is en veel meer omvat dan het simpele advies ‘het accepteren’, aangezien accepteren niet iets is wat je kunt ‘doen’. En toch is het een vaardigheid die geleerd kan worden.
De cursus is op de volgende manier verdeeld:
Dag 1
- Overzicht van de 6 kernprocessen van ACT en de achterliggende ontwikkeling van het model
- Controle is niet de oplossing, maar een deel van het probleem: creatieve hopeloosheid
- Bereidheid als alternatief voor controle
- Uit je hoofd, in je leven: afstand nemen van je eigen woord-machine
- Mindfulness: aanwezig zijn bij wat er is
- Wie ben ik als ik niet mijn gedachten en gevoelens ben?
- Waar wil je dat je leven voor staat? Zelfgekozen waarden om naar te streven
- Waarden tot leven brengen: je committeren aan je doelen
- ACT inzetten bij cliënten: casus-conceptualisatie
- Bespreking van eigen casus conceptualisaties
- Verdiepende experiëntiële oefeningen aansluitend bij de ingebrachte casuïstiek
- Inleiding in de achterliggende behavioristische taaltheorie: relational frame theory (RFT)