Dagdeel 1: De 5 theoretische benaderingswijzen ontrafeld
Dit deel behandelt de analyse van de problematiek van de jeugdige aan de hand van vijf theoretische kennisdomeinen. De pedagogische en de socio-therapeutische insteek worden sterk uitgelicht. Daarnaast besteden we aandacht aan de invloed van commitment, het (gezins-) systeem en de professionele samenwerking op de problematiek en de verandering daarvan. De analyse verloopt van grofmazig naar gedetailleerd. Elk kennisdomein leggen we uit aan de hand van drie of vier kernbegrippen, de zogenaamde ‘pijlers’. Deze vormen de wegwijzers voor de aanpak vanuit de betreffende insteek. Vervolgens wordt de gedragstherapeutische insteek verder uitgediept. We gaan in op de operante en klassieke conditionering, en de functie-analyse en betekenisanalyse, waarbij je aan de slag gaat met ‘werkbladen’ waarin deze gedragstherapeutische inzichten verwerkt zijn.
Dagdeel 2: Het behandelproces nader beschouwd
Fases uit het Waaiermodel worden onderscheiden en verder uitgediept. Daarbij richten we ons op de doelformulering per fase en de bijbehorende interventies. Je leert de basisstructuur van drie werkplannen kennen en gaat aan de slag met het format van het meest uitgebreide werkplan: het versterkingsplan. Daarbij maak je een keuze uit interventies die gebaseerd zijn op het 5-G schema. Ook komt psycho-educatie als doeltreffende interventievorm aan bod.
Dagdeel 3 + 4: Gespreksvaardigheden en onderlinge samenwerking
Bij de behandeling van jeugdigen met veelzijdige problematiek is het belangrijk dat alle betrokken behandelaars op een lijn staan. Je leert hoe je de individuele begeleiding van de jongere en/of diens ouders afstemt op de begeleiding van andere professionals in dezelfde behandelcontext. Een hulpmiddel daarbij is de structuur die is aangebracht in het Waaiermodel (kleurdomeinen en fasen). Doordat je deze laat terugkomen in het gesprek met de jeugdigen en bij het teamoverleg, ervaar je dat iedereen als meer vanzelfsprekend op een lijn staat.
Omdat ook de kwaliteit van de gespreksvoering belangrijk is, oefen je met de verschillende gespreksvormen. Deze worden kritisch geëvalueerd zodat je de juiste vaardigheden ontwikkelt.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
De cursus wordt afgesloten met een eindopdracht waarin je het versterkingsplan opstelt voor je eigen casus en de sociotherapeutische insteek verder uitdiept. De opdracht lever je binnen drie weken na afloop van de cursus in.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.
Vraag een offerte aan.