Wat leer je?
De neurosequentiële lens gaat over inzicht in ontwikkeling van menselijkheid en kernprincipes van hersenontwikkeling, het inzien van en aansluiten bij het ontwikkelingsniveau en het passende therapeutisch proces: de timing, duur en keuze van therapie.Meerwaarde van de neurosequentiële lens
Iedere professional werkzaam in en rondom de ggz en (jeugd)hulpverlening wil mensen die een trauma hebben meegemaakt verder helpen bij problemen en stagnaties in hun ontwikkeling en welbevinden. De neurosequentiële lens is een hulpmiddel om beter inzicht te krijgen in de juiste timing en keuze van therapie. Met behulp van het Neurosequentiële Model van Therapie (NMT) kun je als hulpverlener de unieke individuele ontwikkelingsroute van het kind of de volwassene reconstrueren. Deze aanpak kan bijdragen aan het beter begrijpen van de unieke krachten en kwetsbaarheden van je cliënt. Daarnaast kun je met het model ook zijn of haar huidige functioneren - zowel op motorisch, emotioneel, cognitief als relationeel niveau -volledig in kaart brengen. Het is een ‘lens’ waardoor we zicht krijgen op de meest passende interventies om het individu, samen met het systeem/gezin en de omgeving, verder te helpen.Programma
De eerste dag ligt de focus op de theoretische principes van hersenontwikkeling en zoomen we in op het therapeutisch proces van kinderen en volwassenen. De tweede dag ligt de nadruk op de vertaling naar de praktijk en implementatie van de kernprincipes. De presentaties van Bruce D. Perry (via een live webinar), Kristie Brandt en de verdiepende sessie van Brenda McCormack zijn in het Engels, de andere presentaties zijn in het Nederlands. Bekijk een uitgebreid overzicht met verdiepende informatie over de verschillende sessies, om je keuze voor twee sessies te vergemakkelijken.Dag 1
Plenaire sessie
The Big Picture; waar komen we vandaan en waar gaan we naar toe?
Door Bruce D. Perry, live webinar
- onze huidige maatschappij en het individu bekeken door een neurosequentiële lens- bewustwording van wat we als mens nodig hebben geeft hoop voor de toekomst
De kernprincipes van hersenontwikkeling; inzoomen op de praktijk en de therapeutische setting
Door Kristie Brandt
- kennis hebben van de neurosequentiële ontwikkeling- de impact van trauma en verwaarlozing en de bufferende werking van gezonde relaties
- hoe trauma en verwaarlozing worden doorgegeven door de generaties heen
- hoe kunnen we deze nieuwe inzichten toepassen in onze huidige hulpverlening
Vertaling naar de Nederlandse praktijk; ervaringen van de afgelopen jaren
Door Roland Verdouw en Tony Bloemendaal
- wat de huidige stand van zaken is in Nederland ten aanzien van behandelresultaten binnen de GGZ/jeugdzorg- op welke manier in Nederland het Neurosequentiële Model wordt gebruikt
- wat de toekomstverwachtingen zijn als dit model wordt gebruikt in zowel de preventieve als curatieve sector
Dag 2
Plenaire sessie: Veranderen vraagt om je te verhouden tot moed en moet
Door Dave Mangene
- Wat zou jou tegenhouden om morgen iets anders te doen dan vandaag in contact met de cliënt?- Hoe ga je de neurosequentiele lens benutten in je contact met de cliënt?
- Hoe zorg ik ervoor dat ik vrijdag en de tijd erna de inspiratie van vandaag inzet?
- Hoe houd ik durf en lef, en hoe verhoud ik me tot moed en moet?
Verdiepende sessies
In twee rondes zijn er verdiepende presentaties met volwassenen of kinderen als cliënten. Maak per ronde de keuze uit de volgende vier sessies:1) Ik, jij, wij - in contact uit je comfortzone
Door Anna Liem, muziektherapeute en Matthijs op den Dries, Psychomotorisch therapeut (PMT)
- Attachment: Hoe hecht jij je in deze groep deelnemers? - Selfregulation: Wat heb jij nodig om jezelf te reguleren?
- Affiliation: Kan jij je verbinden met de groepsgenoten, voel je verwantschap?
- Attunement: Hoe stem jij je af op jezelf en op de ander?
- Tolerance: In welke mate tolereer jij de verschillen en verscheidenheid in de groep?
- Respect: Voel je respect voor deze verschillen en zie je de waarde hiervan voor een gezonde omgeving?
2) Waarnemen als kompas bij getraumatiseerde mensen
Door Milka van Est, psychiater en gecertificeerd in Sensorimotor Psychotherapy
- het belang om onderscheid te maken tussen arouseltrauma en ontwikkelingstrauma- kijken naar lichamelijke veranderingen door trauma's in de voorgeschiedenis; hoe dit de vrijheid hier en nu beperkt
- bewustwording van hoe onze eigen spiegelneuronen inzicht geven in de (on)mogelijkheden van cliënten
3) Versterken van empathie bij kinderen door begrip voor temperament (Engelstalige presentatie)
Door Brenda McCormack, Director of International Relations and Business Development, Roots of Empathy
- meer inzicht in het verband tussen de hechtingsrelatie en de ontwikkeling van empathie bij kinderen- meer inzicht in hoe Roots of Empathy agressie, inclusief pesten, vermindert
- meer inzicht in hoe het Roots of Empathy programma de verschillende temperamentkenmerken behandeld om kinderen te helpen hun eigen unieke temperament te begrijpen. Door het praten over temperamenteigenschappen krijgen medewerkers, ouders en leraren ook een andere kijk op hun professionele relaties en vriendschappen.
4) Van overleven naar beleven - thuiskomen in je lijf
Door Lena Bastian, vaktherapeut PMKT en Stephanie van Ruijven, Sherborne Samenspel therapeut
- werkwijze van Psychomotorische Kindertherapie met de hechtingsgerichte gezinsbehandeling Sherborne samenspel bij trauma- ervaren van de kracht van lichaams- en ervaringsgericht werken
- begrijpen van het belang van hechtingsversterkende interventies binnen de traumatherapie
- inzicht in hoe de neurosequentiële benadering (NMT) toegepast kan worden binnen de traumabehandeling en hoe deze de behandelstrategie richting geeft.