Samrad Ghane is sinds mei 2022 P-opleider bij Parnassia Groep. Vanuit die rol is hij binnen deze landelijke instelling verantwoordelijk voor het praktijkonderwijs in de regio’s Midden-, Oost- en Zuid-Nederland. ‘Kennisdelen past bij mij. Ik geloof erin dat structurele oplossingen voor de ggz voor een groot deel via de opleidingen moeten gebeuren. Jonge collega’s zijn straks de nieuwe leiders. Als zij opgeleid worden zoals past bij de uitdagingen van de toekomst, heeft de ggz een structurele oplossing gevonden.’
Anders opleiden
Een toenemende uitdaging in de ggz is het tekort aan behandelaren. Veel te vaak wordt volgens Ghane de oplossing gezocht in meer opleiden, dus meer capaciteit voor alle beroepsopleidingen. Zijn aandacht gaat ook uit naar ánders opleiden: ‘Wat de ggz nodig heeft, is dat we als psychologen meer contextueel gaan denken. We zijn gewend om klachten te behandelen en werken voornamelijk een-op-een. Er valt veel winst te behalen als we meer kijken naar de context van iemands sociale omgeving en cultuur. En naar hoe hulp om een cliënt heen gemobiliseerd en gecoördineerd kan worden. We weten dat er zaken kunnen zijn in de sociale omgeving van cliënten, zoals financiën of huisvesting, die een belangrijke oorzaak zijn van psychisch lijden. Doordat we ons richten op symptoombehandeling blijven dergelijke zaken buiten schot.’Dit betekent dat diagnostiek meer gericht moet worden op wat om de cliënt heen plaatsvindt, vindt Ghane. Zoals het inzichtelijk maken van stressfactoren en andere sociale oorzaken van psychisch lijden, maar ook bronnen van steun en veerkracht die in de praktijk nog te weinig worden benut. ‘Psychologen hebben de vaardigheden nodig om verschillende stressbronnen mee te nemen in de interventie. Samenwerken met andere domeinen en behandelaren is nodig om factoren in de breedte goed mee te kunnen nemen’, zegt hij. Om deze manier van denken in de praktijk te stimuleren en te integreren mag het onderdeel systeeminterventies wat Ghane betreft meer ruimte krijgen in zowel het theoretisch- als het praktijkdeel van het BIG-onderwijs.