In deze cursus komen de 3 concepten van IMH, ontwikkelingspsychologie en levenslooppsychologie bij elkaar en worden toegespitst op de eerste levensjaren van het jonge kind. Dat is de basis om nog beter de wereld vanuit het jonge kind te zien en te leren begrijpen. De invloed van mijlpalen, gezonde groei, ontwikkeling en spel leren zien is de basis die ieder mens in eigen context doormaakt. Wat heeft invloed op de ontwikkeling? Wat zijn de ontwikkelingsmijlpalen? Hoe zie je dat een ontwikkeling hapert en hoe kun je deze weer laten stromen? De mens is dynamisch en zo ook zijn/haar ontwikkeling.
In de ontwikkelingspsychologie staan de ontwikkelingslijnen/-mijlpalen in de ontwikkeling van jonge kinderen en jeugdigen centraal. Fasetheorieën gaan ervan uit dat de ene fase logischerwijs voortbouwt op de kennis, inzichten en vaardigheden die in een vorige fase verworven zijn. Binnen de levenslooppsychologie wordt elke levensfase geplaatst en bestudeerd vanuit de plek die het heeft binnen de gehele levensloop van een individu. De bril die daarbij opgezet wordt, is er een van een mens die vanaf baby tot graf actief bezig is een eigen levensloop te creëren. In elke fase maakt hij/zij zich vaardigheden eigen om dat te realiseren, waarbij de opeenvolgende fases niet los staan van elkaar.
Tijdens de cursus gaan we in op de algehele ontwikkeling van het jonge kind (tot 6 jaar) en op de bijpassende spelontwikkeling in het bijzonder. Wat is spel nu eigenlijk, hoe verloopt de spelontwikkeling van een jong kind en wat zie je nu eigenlijk wanneer je een spelobservatie bij een jong kind (en opvoeder) uitvoert? Welke interventies kun je, eventueel samen met opvoeders, inzetten om de spelontwikkeling van het jonge kind te bevorderen. Het idee is om kennis te maken met spel ten aanzien van de gezonde ontwikkeling van het jonge kind vanuit een praktische insteek waarbij ook veel geoefend wordt. Deze cursus is een praktische cursus met veel oefening en koppeling naar de praktijk.
- Zwangerschap en geboorte
- Aangeleerd versus aangeboren
- Gezonde ontwikkeling van conceptie tot 6 jaar
- Ontwikkeling: cognitief, sociaal-emotioneel, fysiek, spel
- Specifieke ontwikkeling van regulatie, emoties, fantasie en agressie
- Wat als de ontwikkeling achterblijft: impact op omgeving, ouders en ouder-kindrelatie
- Hoe ontstaan zorgen over gedrag in de ontwikkeling, zoals slapen, huilen, woedebuien, zindelijkheid, regulatie of eten?
- Wat is je Port of Entry en hoe bepaal je die?
Ontwikkeling van 0 - 4 jaar
- Algehele ontwikkeling kind van 0 - 4 jaar
- Wat is spel?
- Passende spelontwikkeling
- Spelbegeleiding
Ontwikkeling 3 - 4 jaar
- Algehele ontwikkeling kind van 4 - 6 jaar
- Rol van fantasie
- Spelobservatie
- Ouders coaching