Basiscursus cognitieve gedragstherapie - Inleiding (30 uur) - Blended  (GT3252)

€ 825

Inschrijven

Mogelijk t/m 31 december 2024,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe werk je professioneel met cognitieve gedragstherapie (CGT)? In dit inleidende deel van de basiscursus ga je praktisch aan de slag met elementen uit het gedragstherapeutisch proces en oefen je het ontwerpen van functie- en betekenisanalyses en therapieplannen. Met deze kennis en vaardigheden kun je zelfstandig onder supervisie de leerprincipes van cognitieve gedragstherapie toepassen.
 
  • Inhoud

    De volgende thema's komen aan bod:

    • filosofische en historische achtergrond van de gedragstherapie
    • leermodel en leerprincipes
    • functie-analyses
    • betekenisanalyse
    • holistische theorie
    • modificatieprocedures
    • overige elementen van het gedragstherapeutische proces zoals: metingen, behandelplan, de relatie therapeut-cliënt en evaluatie van de behandeling.
    Elke bijeenkomst start je met een (korte) bespreking van de theorie en het huiswerk. Vervolgens worden de verschillende thema's met behulp van praktische oefeningen, rollenspel en actieve uitwisseling tussen mede-cursisten en met de docent aan de orde gesteld. De theorie wordt getoetst. Daarnaast word je geacht een casus uit eigen praktijk te beschrijven in gedragstherapeutische termen. Kennis en vaardigheid wordt tijdens de bijeenkomsten getoetst en beoordeeld op inbreng en functioneren in de groep. Naast de 30 cursusuren (combinatie van bijeenkomsten en e-learning) dien je rekening te houden met een studiebelasting van 105 huiswerkuren (literatuur bestuderen en huiswerkopdrachten).

    In deze cursus wordt gebruik gemaakt van blended learning: een optimale mix van leervormen, zowel klassikaal als online, individuele zelfstudie en samen. Gaat je voorkeur uit naar de volledig online versie? Kies dan voor de Basiscursus cognitieve gedragstherapie - Inleiding (30 uur) - Online.

    Wat leer je?

    • Je doet ervaring op met praktisch bezig zijn met elementen uit het gedragstherapeutisch proces.
    • Je ontwikkelt vaardigheden in het ontwerpen van functieanalyses en therapieplannen.

    Werkwijze

    Deze uitvoering vindt deels klassikaal plaats en deels online, meestal via Zoom. Ook in de online lessen is veel ruimte voor interactie, werken in subgroepjes etc. De accreditaties zijn zoals vermeld. Bekijk ook de veelgestelde vragen over online onderwijs.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    Iedere lesdag wordt de literatuurkennis klassikaal en in spelvorm met elkaar getoetst.
    Het inleidende gedeelte van de cursus wordt afgesloten met een verslag van de OGM met hierin opgenomen:
    -Beschrijving van de meegegeven registratieopdracht,
    -FA/BA,
    -Reflectie op jezelf als therapeut (positieve en negatieve).

  • Datums

    Datums

    De cursus start op 21 januari 2025. Je maakt zelf een aanvang met oriëntatie en voorbereiding op de opdrachten in de leeromgeving.

    Di. 4 februari 2025 van 09.30 - 13.30 uur
    Di. 11 februari 2025 van 19.30 – 20.30 uur
    Di. 4 maart 2025 van 09.30 - 16.30 uur
    Di. 11 maart 2025 van 19.30 – 20.30 uur
    Di. 18 maart 2025 van 09.30 - 16.30 uur

    De zelfstudie bedraagt 4 - 8 uur per week.

    (Omvang: 30 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je voldoet aan de volgende eisen:
    - Je bent 100% aanwezig bent geweest
    - Je hebt de cursus met goed gevolg afgerond

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Gedragstherapeut
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater
    • Arts
    • Jeugdarts
    • Verpleegkundig specialist
    Psychologen, psychiaters en werkers in de gezondheidszorg die geïnteresseerd zijn in cognitieve gedragstherapie:
    • Professionals die van plan zijn om gewoon lid van de Vereniging voor Gedragstherapie (VGCt) te worden.
    • Professionals die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch onderbouwen.
    De 30-urige inleiding is ook toegankelijk voor professionals die in de praktijk nog geen cognitieve gedragstherapie (kunnen) toepassen. Wanneer je vervolgens het verdiepende deel van 70 uur wilt volgen, mag er maximaal 1 jaar zitten tussen  de laatste lesdag van de 30-urige inleiding en de start van het 70-urige verdiepende deel van de basiscursus cognitieve gedragstherapie.
    Vanaf het verdiepende deel is het van belang dat je in de praktijk zelf cliënten behandelt met cognitieve gedragstherapie. Je dient dan minimaal twaalf uur per week werkzaam te zijn op het gebied van de GGZ, Jeugdzorg of onderwijs, waarvan minstens zes uur besteed aan cognitieve gedragsbehandelingen. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen.  Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met de RINO Groep.

    Je bent afgestudeerd in de sociale wetenschappen of geneeskunde. Basiskennis van psychiatrie (op WO niveau) wordt verondersteld. 
     
    Wanneer je de ambitie hebt om je verder te ontwikkelen op het gebied van cognitieve gedragstherapie is het goed om te weten dat een voorwaarde voor registratie bij de VGCt is dat er maximaal 1 jaar zit tussen de laatste lesdag van de 30-urige inleiding en de start van het 70-urige verdiepende deel van de basiscursus cognitieve gedragstherapie. 

     

  • Docenten
    drs. Angeline Smeltink

    drs. Angeline Smeltink

    Angeline Smeltink is Gz-psycholoog/psychotherapeut, supervisor en opleider VGCt. Zij is op dit moment werkzaam bij het Autisme Kennis Centrum en heeft een privépraktijk voor psychotherapie, supervisie en leertherapie. Hiervoor werkte ze onder meer bij de forensische verslavingskliniek (FVK) Basalt / JusTact en de Waag. Ook is zij al jaren docent voor de basis- en vervolgcursussen cognitieve gedragstherapie.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews
234 ms