In de praktijk van psychosociale en psychiatrische hulpverlening hebben professionals bij uitstek te maken met een grote diversiteit aan hulpvragen en problematieken die zelden geïsoleerd, los van de omgeving van de cliënt, behandeld kunnen worden. De systeemtheorie biedt mogelijkheden om het sociale systeem te betrekken bij veranderingsprocessen en het oplossen van problemen. Daarmee is systeemgericht werken voor veel teams binnen de ambulante en klinische ggz, het algemeen maatschappelijk werk, de jeugdzorg, de verslavingszorg, de forensische psychiatrie en aanverwante organisaties een belangrijk uitgangspunt.
Het werken op basis van principes van de systeemtheorie vereist kennis en kunde. De opleiding systeemtherapeutisch medewerker biedt een theoretisch kader, maar vooral ook praktische toepassingen voor jouw alledaagse hulpverleningspraktijk. Voor het opleiden van hulpverleners op het gebied van systeemtherapie werkt de RINO Groep samen met de NVRG. Deze basisopleiding biedt geen toegang tot het register van de NVRG. Als je als deelnemer na afronding van de opleiding de wens hebt om je verder te ontwikkelen in het systemisch gedachtengoed en de registratie van de NVRG wil behalen, dan kan je jezelf aanmelden voor de opleiding systeemtherapeutisch werker van de RINO Groep (post-hbo opleiding tot NVRG-systeemtherapeutisch werker). Daarnaast is het mogelijk om je aan te melden voor de opleiding systeemspecialist van het NKS, een tweejarige opleiding op master-niveau voor de hbo-opgeleide hulpverlener (nks@systeemspecialist.com).
Basisdeel
Theoretische kaders krijgen de nodige aandacht, maar het werken aan praktische vaardigheden staat op de voorgrond. Aan de orde komen:
- inleiding en toelichting op basisbegrippen uit de systeembenadering, waaronder circulaire causaliteit, hiërarchie, grenzen, coalitie, structuur, dyade, triade
- communicatietheorie; uitgangspunten en vaardigheden
- (gezins)therapeutische strategieën, technieken en vaardigheden
- inbedding van een systeemgerichte benadering in organisaties
Verdiepingsdeel
Aan de orde komen:
- systeemdiagnostisch onderzoek
- niveaus van communicatie (relatiedefinities en probleemdefiniëring)
- herpositionering binnen sociale systemen
- redundante/(herhalings)patronen
- oplossingen van de eerste en tweede orde
- dominante verhalen en heersende opvattingen (belief systems)
- externaliserende/personaliserende technieken