Niet iedere behandeling verloopt zonder hindernissen: de cliënt is bijvoorbeeld sterk geremd, er is sprake van giftige zelfhaat, verlammende controlebehoefte of andere potentiële procesverstoorders. Standaardinterventies ‘pakken’ niet of niet voldoende. Een simpele, goedgerichte vraag of opmerking van de therapeut kan soms het proces over een dood punt heen tillen, maar heel vaak is een zwaarwegender interventie noodzakelijk: de cliënt laat zijn disfunctionele perspectief niet zomaar los! Hier kan een interventie die de cliënt iets laat zien of iets laat doen een oplossing zijn. Beelden spreken immers luider dan woorden; visuele of tastbare informatie is overtuigender dan uitsluitend verbale informatie.
Dag 1:
- introductie en theoretische fundering
- impact van verbale informatie vs. visuele en experiëntiële informatie: zelf ervaren
- het continuüm van woorden naar daden
- presentatie van scala aan elementen die toegevoegd kunnen worden om interventies te versterken
Dag 2:
- ontdekken, activeren en ontwikkelen van uw eigen creativiteit in het ontwerpen van interventies
- onderzoeken van blokkerende factoren
- specifieke strategieën en interventies
- bespreken diverse behandeltechnieken, mogelijkheid om eigen casusmateriaal in te brengen