Mentaliseren Bevorderende Therapie bij Kinderen (MBT-K)  (D2432)

€ 1.315

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Vaak blijkt dat bij gedrags- en emotionele problemen bij kinderen problemen met mentaliseren onderliggend zijn. Met een mentaliseren bevorderende speltherapie in combinatie met oudertherapie kun je de ontwikkeling van het mentaliseren weer op gang brengen.
 
  • Inhoud

    In deze vierdaagse theoretische, maar zeker ook ervaringsgerichte, basiscursus maak je kennis met de theorie en praktische beoefening van MBT-K, mentaliseren bevorderende therapie voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar. We besteden aandacht aan verschillende theoretische concepten die samenhangen met de ontwikkeling van het mentaliseren en hoe deze samenkomen in diagnostiek en behandeling van latentiekinderen. Bij de start van een MBT-K traject is goede diagnostiek belangrijk. Je leert hoe je het mentaliserend profiel van een kind en ouders in kaart brengt en dit profiel vervolgens vertaalt naar een behandelplan/focusformulering. Vervolgens is er aandacht voor verschillende interventietechnieken en methodes om behandeling voor kinderen en hun ouders vanuit dit model vorm te geven.

    Omdat mentaliseren onder andere zo sterk samenhangt met authenticiteit en ervaren in het contact in het hier en nu wordt ruim aandacht besteed aan ervaringsgerichte werkvormen in deze cursus. Er wordt veel gebruik gemaakt van ervaringsgerichte oefeningen en voorbeelden uit de praktijk van de docenten en van jezelf. Naast de theoretische aspecten is er in deze cursus veel aandacht voor het bevorderen van een mentaliserende houding bij de deelnemers. Dit betekent dat er geregeld gebruik zal worden gemaakt van interactieve vormen en dat er een eigen inbreng van de deelnemers wordt verwacht evenals een bereidheid om naar zichzelf te kijken. Wil je je na deze cursus nog verder verdiepen in MBT-K? Bekijk dan de cursus MBT-K & Trauma van Centrum Hecht.

    De volgende onderwerpen komen aan de orde:

    • introductie mentaliseren
    • mentaliseren en hechting
    • ontwikkeling van mentaliseren en de pre-mentaliserende modi
    • mentaliseren bij latentie-kinderen
    • problemen met mentaliseren herkennen bij kinderen
    • mentaliserend vermogen van ouders in kaart brengen
    • MBT-K uitgangspunten
    • mentaliseren als attitude: de therapeutische relatie
    Wil je je na succesvolle afronding van deze cursus verder bekwamen in MBT?
    Bekijk hier de verschillende verdiepingscursussen die door de docenten in eigen beheer worden verzorgd.

    Wat leer je?

    • Je leert over het concept mentaliseren, hoe dit zich ontwikkelt binnen een (veilige) hechtingsrelatie en de specifieke aspecten van mentaliseren bij latentiekinderen.
    • Je doet inzicht op over de verschillende manieren waarop problemen met mentaliseren ontstaan en hoe je deze kunt herkennen tijdens de behandeling van kinderen.
    • Je doet ervaring op met hoe je het mentaliserend vermogen van ouders in kaart kan brengen en hoe je het mentaliserend vermogen van ouders bevordert.
    • Verder wordt binnen de cursus gewerkt aan het ontwikkelen van een mentaliseren bevorderende therapeutische attitude waarbij er aandacht is voor de uitgangspunten van een mentaliseren bevorderende therapie bij kinderen.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    Deelnemers dienen na afloop verbatum en reflectie verslag van eigen therapiefragment in te dienen ter beoordeling

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums
    Do. 17 oktober 2024, van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Vr.  18 oktober, van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Do. 7 november van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Vr.  8 november van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    (Omvang: 24 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Psychiater
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Social worker
    • Vaktherapeut
    • Vaktherapeut (speltherapie)

  • Docenten
    drs. Masja Juffermans

    drs. Masja Juffermans

    drs. Merlijn Rutten MSc

    drs. Merlijn Rutten MSc

    Merlijn Rutten is psychotherapeut. Zij werkt met kinderen, adolescenten en hun gezinnen, merendeels vanuit een MBT-kader.Lees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur:
    • Annelies Verheugt-Pleiter en Jolien Zevalkink (2022) Mentaliseren in de Kindertherapie, leidraad voor de praktijk. ISBN 9789057125782 
    Aanbevolen literatuur:
    • Cooper, A. & Redfern, S. (2015) Reflective parenting: a guide to understanding what is going on in your child’s mind. (1e druk) Taylor and Francis Ltd. EAN 9781138020443
  • Reviews
593 ms