In de huidige systeemtherapeutische praktijk is de hechtingstheorie een erkende basis. Steeds meer neurowetenschappelijk onderzoek toont aan dat de mate en de aard van gehechtheid bepaalt in hoeverre ons brein ons toestaat om te functioneren in maatschappelijke, sociale en intieme relaties, en in hoeverre wij bijvoorbeeld in staat zijn onze emoties te kunnen reguleren. De hechtingsgerichte en emotiegerichte systeemtherapieën bieden een kompas om zowel individuele cliënten als partners en gezinnen te helpen zich hierin te ontwikkelen, en een harmonieuzer samenzijn te bereiken.
Deze cursus heeft als uitgangspunt hechtingsgerichte systeemtherapie die gericht is op herstel van vertrouwen in ouder-kind relaties, ontwikkeld voor complexe hechtingstrauma's.
De docenten hebben de afgelopen jaren in hun praktijk het werken met de duplo poppetjestaal toegepast en ontwikkeld als ondertiteling bij deze werkwijze. De aard van de therapeutische relatie, waarin veiligheid en acceptatie centraal staat, is hierbij een onmisbare eerste focus. Het toepassen van de non-verbale techniek wordt in deze driedaagse cursus ook geoefend in andere settings, zoals in partnerrelatietherapie en in het doen van intervisie. De cursus beschrijft de betekenis van de hechtingstheorie en stipt de actuele bevindingen hierin aan. Daarna zetten we de opbouw van de interventies uiteen, met de belangrijkste thema's:
- de therapeutische houding nodig om ingewikkelde emoties te ontwaren
- inzicht in en begrip hebben voor de ontstane patronen in systemen
- emotionele schade helpen benoemen en verwerken binnen gezinsverband
- deze pijnlijke en gewenste situaties visualiseren en verdiepen met behulp van de poppetjestaal