Met de invoering van het passend onderwijs nemen meer leerlingen deel aan het reguliere onderwijs. Er is sprake van een verzwaring van de populatie en vergroting van de diversiteit binnen de klas. Het onderwijs wordt geacht hier antwoord op te geven. Dit vraagt binnen en buiten de klas veel van een school. Vaak wordt de expertise vanuit de jeugdzorg of ggz gevraagd. Diagnostiek kan meer inzicht geven in de aard en ernst van de problematiek. Maar dit alleen zorgt niet (altijd) voor meer inzicht in de onderwijsbehoeften.
Wat komt er zoal aan bod?
- Het verzamelen van informatie middels onderzoek, observatie en anamnese om goed aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van een leerling.
- Inzicht in de executieve functies en de invloed/impact die dit heeft op de onderwijspraktijk
- Inzicht in het aanpassen van de onderwijsomgeving en het aanleren van gewenste vaardigheden in en buiten de klas.
- Coachingsvaardigheden voor docenten, ouders en leerlingen.
- Het accent leggen op de samenwerking tussen orthopedagogen/psychologen, docenten, leerlingen (en ouders).