Autisme en een verstandelijke beperking  (A2557)

€ 545

Inschrijven

Mogelijk t/m 14 maart 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe begeleid je mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) in combinatie met een verstandelijke beperking? Deze cursus leert je om anders te kijken naar het gedrag van je cliënt en om interventies aan te passen. Je oefent hoe je je houding en communicatie afstemt op ieder individu met deze problematiek. Met die kennis en vaardigheden kun je ook deze ingewikkelde doelgroep duidelijkheid, voorspelbaarheid en veiligheid bieden.
 
  • Inhoud

    Het begeleiden van cliënten met een autismespectrumstoornis (ASS) vraagt om specifieke competenties van de begeleider, zoals het kunnen herkennen en 'lezen' van signalen, aanpassen van de communicatie, het bieden van duidelijkheid en voorspelbaarheid en omgaan met rigide en/of herhaalgedrag. Wanneer een cliënt naast autisme ook een verstandelijke beperking heeft, is sprake van een dubbele diagnose. Dit vergt nog meer aanpassing van de begeleider, omdat de cliënt minder compensatiestrategieën kan inzetten. 

    De volgende onderwerpen komen aan bod:

    • autisme en een verstandelijk beperking: kennen en herkennen van de verschijnselen, de gedragingen en de problemen met het verwerken van informatie en actuele termen die horen bij een autismespectrumstoornis (ASS) en een verstandelijke beperking
    • aangepast communiceren met personen met ASS en verstandelijke beperking: herkennen en signaleren van communicatieproblemen en aanleren van vaardigheden om jouw eigen communicatie aan te passen aan het communicatieniveau van de cliënt
    • aanbrengen van structuur: het belang van structuur in het leven van mensen met ASS en een verstandelijke beperking en aanbieden van structuur in de begeleiding
    De opdrachten van de cursus passen binnen de begeleiding in jouw praktijk.

    Wat leer je?

    • Je leert wat de gevolgen van autisme zijn op de informatieverwerking van de cliënt en wat bij een verstandelijke beperking of een vertraagde sociaal-emotionele ontwikkeling hoort.
    • Je leert op een andere manier kijken naar moeilijk verstaanbaar gedrag van de cliënt, waardoor je gepaste interventies kunt inzetten.
    • Je leert jouw houding en communicatie aan te passen aan de specifieke behoeftes van iedere afzonderlijke cliënt met ASS en een verstandelijke beperking en biedt voorspelbaarheid en duidelijkheid in alle voorkomende situaties, waardoor de cliënt zicht veilig voelt.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums
    Vr. 18 april 2025 van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Vr. 9 mei van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    (Omvang: 12 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Activiteitenbegeleider

  • Docenten
    Peggy IJpelaar-Quist

    Peggy IJpelaar-Quist

    Peggy IJpelaar-Quist is werkzaam als autismeconsulent/gespecialiseerd logopedist bij Amarant, een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. In deze functie staat de communicatie van en met mensen met een verstandelijke beperking en autisme centraal. Haar werkzaamheden bestaan uit onderzoek en behandeling van cliënten en coachen van het cliëntsysteem op gebied van communicatie.Lees meer
  • Reviews
593 ms