Diagnostiek en behandeling van dyscalculie  (D2438)

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Naar volgende datum
Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Heb jij als orthopedagoog of psycholoog te maken met kinderen die mogelijk dyscalculie hebben? In deze cursus leer je hoe je kunt bepalen of een kind dyscalculie heeft en hoe je het kind kunt behandelen. Aan bod komen onder meer verstoorde rekenontwikkeling, diagnostisch onderzoek, het behandelplan, wettelijke bepalingen en het contact met leerling, ouders en leerkracht.
 
  • Inhoud

    In elke klas zitten leerlingen met reken- of wiskundeproblemen, slechts een deel daarvan heeft dyscalculie. Wat is het verschil tussen rekenproblemen die bijvoorbeeld passen bij dyslexie of ADHD, en rekenproblemen die onderdeel zijn van dyscalculie? Tegen welke problemen lopen kinderen met dyscalculie in het basis- en voortgezet onderwijs aan? Aan welke criteria moet worden voldaan wil een leerling in aanmerking komen voor onderzoek? Hoe zit een diagnostisch onderzoek naar dyscalculie in elkaar? Welke instrumenten worden gebruikt en welke inzichten levert dat op? En tot slot; hoe vertaal je wat je hebt gezien naar praktische adviezen? Op al deze vragen gaat deze tweedaagse cursus in. 

    Wat je kan verwachten:

    • theorie van de normale en verstoorde rekenontwikkeling
    • intakeprocedure bij rekenproblemen
    • rekenonderzoek
    • diagnostiek bij dyscalculie 
    • wanneer wel of geen diagnose
    • psycho-educatie aan kind en omgeving
    • behandelingsmethoden 
    • begeleidingsadviezen school en thuis
    • bespreken casuïstiek 
    • wettelijke bepalingen als er sprake is van dyscalculie
    Tijdens de cursus is ruimte voor het bespreken van (eigen) casuïstiek.

    Wat leer je?

    • De verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen met rekenproblemen en dyscalculie
    • Hoe een testbatterij voor dyscalculie in elkaar zit
    • Hoe zorgniveau 2 en 3 moeten worden vormgegeven
    • Wat geschikte rekenprogramma’s en methodes zijn 
    • Hoe je de motivatie van de leerling kunt bevorderen
    • Hoe je de leerkracht en ouders kunt begeleiden
    • Wat je kunt doen als er sprake is van rekenangst
    • Hoe je een behandelplan kunt vormgeven en uitvoeren
    • Hoe je psycho-educatie kunt geven aan betrokkenen
    • Hoe je kunt stimuleren, compenseren, remediëren en dispenseren als er sprake is van discalculie

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Toetsen

    Je maakt een behandelplan.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Omvang

    2 woensdagen van 9.30-16.30 uur

    Datums

    13 en 27 november 2024

    Locatie

    Online
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
    Ook docenten rekenen en/of wiskunde op het vo & mbo zijn welkom.

  • Docenten
    drs. Marije van Oostendorp

    drs. Marije van Oostendorp

    Marije van Oostendorp heeft als orthopedagoog-generalist en rekenspecialist een eigen praktijk. Ze onderzoekt en begeleidt leerlingen van 6 tot en met 18 jaar met rekenproblemen en dyscalculie. Haar interesse voor rekenproblematiek werd gewekt toen de aanpak die ze tijdens haar opleiding had geleerd bij sommige kinderen niet aansloeg. Vanaf dat moment is ze zich steeds meer in rekenproblemen gaan verdiepen. Inmiddels geeft ze gastcolleges over dyscalculie aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit, en nascholing over rekenen bij onder andere de opleiding tot Schoolpsycholoog in Amsterdam. Daarnaast verzorgt ze op de opleiding tot rekenspecialist po en vo/mbo. Ze heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van rekenmethodes en is auteur van Rekensprint Getalbegrip en de boeken Aan de slag met rekenproblemen 1 en 2. 
    Marije is Supervisor NVO en werkt ook één dag als hoofdbehandelaar in de basis GGZ.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews
718 ms