Voor mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) is het nodig dat de omgeving aangepast wordt aan hun bijzondere behoeften. Deze aanpassingen worden vooral gerealiseerd door de mensen die de persoon met ASS direct begeleiden. De begeleid(st)er kijkt mee door de ogen van de cliënt, ziet waar situaties onoverzichtelijk, onvoorspelbaar of op dat moment de client overvragen. Op basis van de relatie die gekenmerkt wordt door vertrouwen en respect voor de cliënt, zal de begeleider voor en zo mogelijk met de cliënt, structuur aanbrengen om het dagelijks leven overzichtelijker te maken. De begeleider zal de directe omgang en de communicatie zo afstemmen op de cliënt, dat deze zich begrepen en veilig kan voelen. De begeleider zal ten slotte bij probleemgedrag een bijdrage leveren aan de analyse van het probleemgedrag en de interventies uitvoeren om het probleemgedrag of de probleembeleving te verminderen. Gedurende deze cursus zal er aandacht zijn voor methodische werken en maakt de begeleider kennis met verschillende methodieken.
Het begeleiden van mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) vraagt specifieke competenties op het gebied van kennis, houding en vaardigheden. Om jezelf hierin te ontwikkelen is kennis van autisme noodzakelijk. Deze cursus start dan ook met een inleiding over wat autisme is, de nieuwste inzichten en de DSM-5. Daaraan gerelateerd komen de belangrijkste competenties voor het begeleiden van mensen met ASS aan de orde. In deze cursus zal er aandacht zijn voor verschillende methodes die toepasbaar zijn in de begeleiding.
De volgende onderwerpen zullen besproken worden tijdens de cursus:
Wat is autisme?
- Presentatie: theoretische inleiding over autisme (o.a. het ontstaan, neurobiologische kenmerken, uitingsvormen bij diverse doelgroepen, MAS1P, DSM 5, diagnostiek)
- Oefenen in het herkennen van kenmerken aan de hand van casussen in de eigen praktijk
- Theorie en oefening betreffende cognitieve stijlkenmerken en MAS1P
- Problemen en onvermogen in het contact en de communicatie
- Handvatten en gesprekstechnieken voor het contact en de communicatie (o.a. oefenen met oplossingsgerichte gespreksvoering, motiverende gesprekvoering en socratische gesprektechnieken)
- Het aanpassen van houding en gedrag door reflectie op eigen gedrag en oefening ander gedrag (o.a. Pedagogische stijlvragenlijst van de interactiewijzer)
- In gesprek gaan met de ervaringsdeskundige en leren van haar verhaal.
- Problemen met informatie- en prikkelverwerking en begrijpen van situaties
- Werkwijze voor het aanbieden van structuur (o.a. Geef me de 5, het 5G model en gebruik picto’s)
- Aanpassen van houding en gedrag door reflectie op eigen gedrag en oefening ander gedrag