Het zal je niet onbekend zijn dat werken vanuit balans zorgt dat je je kunt richten op het behalen van positieve uitkomsten in plaats van het vermijden van negatieve uitkomsten. Uit psychologische inzichten blijkt dat mensen die dit goed toepassen gelukkiger en effectiever zijn.
Iets weten en toepassen op je cliënten is iets anders dan hier bewust voor jezelf mee aan de slag gaan. Denk aan het welbekende cliché dat bij de loodgieter de kraan ook altijd lekt. In deze training sta je twee dagdelen expliciet stil bij je eigen balans en hoe je deze positief houdt of verbetert. Daarnaast helpen de verkregen/opgefriste kennis en je eigen inzichten je om je begeleiding aan cliënten te optimaliseren.
Onderwerpen die aan bod komen, zijn:
- de ideale balans
- de haalbare balans
- factoren die van invloed zijn op balans
- groene, oranje en rode signalen
- verschil voelen tussen balans en disbalans
- energiegevers en energienemers
- inzicht in omgang met onprettige emoties waaronder spanning
- ontspanning vergroten
- bewustere keuzes maken aansluitend bij waarde
De toegevoegde waarde voor je werkgever
Een medewerker die in balans is, is productiever, gelukkiger en creatiever. Om deze reden zien we dat steeds meer werkgevers investeren in het welzijn van hun medewerkers of bijvoorbeeld een vitaliteitsbudget beschikbaar stellen. Je kunt de volgende aanvullende overwegingen meegeven:
- door stress-signalen beter te herkennen en serieus te nemen word je stressbestendiger;
- een betere mentale balans leidt tot energieker en productiever werk en daarmee tot betere prestaties;
- werknemers die actief stilstaan bij hun mentale balans en hierin investeren zullen minder snel uitvallen op het werk;
- je weet sneller hulp in te schakelen voor jezelf.