Basiscursus cognitieve gedragstherapie (100 uur) - Online  (GT1V254-O)

€ 2.350

Inschrijven

Mogelijk t/m 17 januari 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe werk je met cognitieve gedragstherapie (CGT)? In de cursus ontwikkel je cognitief gedragstherapeutische vaardigheden toegespitst op verschillende leeftijden, ontwikkelingsfasen, klachten en probleemgebieden. De basis voor deze ontwikkeling leg je door te duiken in de theorie achter gedragstherapie, het gedragstherapeutisch proces, verschillende leertheorieën en cognitieve en gedragstherapeutische interventies die daaruit voortvloeien.
 
  • Inhoud

    De belangrijkste theorie die aan bod komt, betreft de inleiding in de gedragstherapie, functie-analyse, betekenisanalyse, holistische theorie, opstellen van behandelplannen en cliëntgericht werken. Specifiek is er uitgebreid aandacht voor stemmingsstoornissen, impulscontrolestoornissen- en emotieregulatie en angststoornissen zoals paniekstoornis, enkelvoudige specifieke fobieën, sociale angst, obsessief compulsieve stoornis, gegeneraliseerde angststoornis en PTSS. Tijdens de bijeenkomsten besteden we aandacht aan het oefenen van analyses en interventies. De volgende elementen keren regelmatig terug:

    • Functie- en betekenisanalyses oefenen
    • Interventies oefenen: interoceptieve exposure, gedragsexperimenten en meerdimensioneel evalueren
    • Praktische oefeningen, rollenspellen en demonstraties docent(en)
    • Inbreng van je eigen casuïstiek 
    • Opnames CGT-technieken demonstreren in de lesdag (toets) en bespreken

    Wat leer je?

    • Je leert waarom bepaalde psychische klanten ontstaan zijn en voort blijven duren. 
    • Je bent in staat om beter te onderbouwen waarom je bepaalde interventies gaat inzetten
    • Je doet ervaring op met deze interventies. 
    • Je ontwikkelt vaardigheden in hoe je op maat deze toepast bij je cliënt. 

     

     

    Werkwijze

    Zowel voorafgaand als tussendoor aan de lesbijeenkomsten wordt gebruik gemaakt van de online leeromgeving. Je volgt er online mini-colleges, presentaties en videodemonstraties van gedragstherapeutische technieken. Je maakt er verwerkingsopdrachten en toetsen. Je oefent verschillende cognitief gedragstherapeutische technieken in de praktijk en laat mede-cursisten meekijken met behulp van video-opnames in ZOOM. Ook heb je online interactie met collega-deelnemers en de docent(en), met o.a. een online-docentenmeeting. De online lesbijeenkomsten vinden om de twee weken plaats. Het oefenen van therapievaardigheden staat centraal, toegespitst op verschillende leeftijden en ontwikkelingsfasen, klachten en probleemgebieden. Je neemt eigen casuïstiek mee en wisselt werkervaringen uit. Naast de 100 cursusuren (combinatie van bijeenkomsten en e-learning) dien je rekening te houden met een studiebelasting van 350 huiswerkuren (literatuur bestuderen en huiswerkopdrachten). De studiebelasting vraagt aandacht en organisatievermogen.

    Toetsen

    Inleiding
    Iedere lesdag wordt de literatuurkennis klassikaal en in spelvorm met elkaar getoetst.
    Het inleidende gedeelte van de cursus wordt afgesloten met een verslag van de OGM met hierin opgenomen:
    - Beschrijving van de meegegeven registratieopdracht
    - FA/BA
    - Reflectie op jezelf als therapeut (positieve en negatieve)

    Verdieping
    In de verdieping worden cognitief gedragstherapeutische vaardigheden getoetst. Je plaatst tweewekelijks een uitgevoerde (cognitieve)gedragstherapeutische interventie, die je zelf hebt uitgevoerd, online met behulp van Zoom. In de klassikale bijeenkomsten komen deze uitgevoerde technieken ook weer terug. Tevens presenteer je de Mini N=1 voor de groep.

  • Datums
    De cursus start op 21 februari 2025. Vanaf dat moment ga je zelfstandig aan de slag met voorbereidende opdrachten in de leeromgeving.

    Vrij. 7 maart van 9.30-13.30 uur
    Do. 20 maart van 19.30-20.30 uur
    Vrij. 28 maart van 9.30-16.30 uur
    Do. 10 april van 19.30-20.30 uur
    Vrij. 18 april van 9.30-16.30 uur
    Do. 8 mei van 19.30-20.30 uur
    Vrij. 16 mei van 9.30-16.30 uur
    Do. 22 mei van 19.30-20.30 uur
    Vrij. 30 mei van 9.30-16.30 uur
    Do. 5 juni van 19.30-20.30 uur
    Vrij. 13 juni van 9.30-16.30 uur
    Do. 19 juni van 19.30-20.30 uur
    Vrij. 27 juni van 9.30-16.30 uur
    Do. 3 juli van 19.30-20.30 uur
    Vrij. 5 september van 9.30-16.30 uur
    Do. 11 september van 19.30-20.30 uur
    Vrij. 19 september van 9.30-16.30 uur
    Do. 25 september van 19.30-20.30 uur
    Vrij. 3 oktober van 9.30-16.30 uur
    Do. 9 oktober van 19.30-20.30 uur
    Vrij. 17 oktober van 9.30-16.30 uur

    (Omvang: 100 uur)

    De zelfstudie bedraagt 4 - 8 uur per week.
  • Accreditatie

    Beroepsregistratie

    Deze 100-urige basiscursus bestaat uit een inleidend deel van 30 uur en een verdiepend deel van 70 uur. Omdat voor beide delen apart accreditatie wordt aangevraagd, zie je de accreditaties twee keer staan. Het totaal aantal punten per accreditatieregeling betreft het totaal van beide regels.

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je voldoet aan de volgende eisen:
    - Je bent 100% aanwezig bij de inleiding van 30 uur
    - Je bent minimaal 90% aanwezig bij de verdieping van 70 uur
    - Je hebt de cursus met goed gevolg afgerond
    - De aanwezigheidseis geldt voor de online meetings en de face to face bijeenkomsten gezamenlijk

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Gedragstherapeut
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater
    • Arts
    • Jeugdarts
    • Verpleegkundig specialist
    Je bent afgestudeerd in de sociale wetenschappen of geneeskunde. Basiskennis van psychiatrie (op wo-niveau) wordt verondersteld.
    Vanaf het verdiepende deel (lesdag 4) is het van belang dat je in de praktijk zelf cliënten behandelt met cognitieve gedragstherapie. Je dient dan minimaal twaalf uur per week werkzaam te zijn op het gebied van de ggz, jeugdzorg of onderwijs, waarvan minstens zes uur besteed aan cognitieve gedragsbehandelingen. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Twijfel je over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde? Neem dan contact op met de RINO Groep. Kijk voor meer informatie over de eisen voor lidmaatschap VGCt en de basiscursus op: www.vgct.nl

  • Docenten
    Thomas Kramer MSc

    Thomas Kramer MSc

    Thomas Kramer is Gz-psycholoog i.o.t. klinisch psycholoog/psychotherapeut, en geregistreerd als cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCt, EMDR Europe Practitioner en psychotraumatherapeut Ntvp. Hij is werkzaam bij Antes GGZ voor uitsluitend de EPA doelgroep, waarbij er meestal sprake is van verslaving en persoonlijkheidsproblematiek. Ook is hij betrokken bij de GZ-opleiding binnen Antes en doet hij wetenschappelijk onderzoek naar autismespectrumstoornis en DSM5-persoonlijkheidstrekken. Bij de RINO Groep werkt als hij docent binnen de CGT-opleidingen.Lees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur: 
    • Korrelboom, K., & Broeke, E. ten (2013). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Bussum: Coutinho. 
    • Hermans, D., Raes, F. & Orlemans, H. (2017). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten: BSL.
    • Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 1Amsterdam: Boom (ISBN 97890895 3713 3)
    • Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 2Amsterdam: Boom (ISBN 9789089537140)
    • Greeven, A. van, Emmerik, A. van. (2020) Handboek Exposure. Amsterdam: Boom (ISBN 9789024430369)
  • Reviews
812 ms